درس پژوهي سايت معلم بلاگ

۱۷۷ بازديد

اهميت و ضرورت درس پژوهي سايت معلم بلاگ در طي سال‌هاي اخير باعث شده است كه معلمان در شوراي معلمان و يا گروه‌هاي آموزشي، مسأله‌ها و دغدغه‌هاي خود را نسبت به بعضي از دروس كه دانش آموزان در يادگيري آن با مشكل مواجه هستند را مطرح مي‌كنند.

با وجود هزاران معلم با تجربه در گذشته و حال، هنوز بسياري از معلمان در آموزش بعضي از مفاهيم با مشكل مواجه هستند و هنوز بعضي از معلمان بعد از سال‌ها تدريس با الگو و روش مناسب در آموزش آشنا نيستند.

علي رغم اينكه مطرح كردن اين موضوع، نظرات و ديدگاه‌هاي آنان فقط در حد يك صورتجلسه و نهايتاً ارجاع به منطقه و يا استان باقي مي‌ماند. تاكنون يك عزم و اراده‌ي جدي براي بهبود روش‌هاي تدريس در اين گونه از موضوعات و درس‌ها از طريق يك كارعملي و فراتر از تئوري وجود نداشته است.

با وجود هزاران معلم با تجربه در گذشته و حال، هنوز بسياري از معلمان در آموزش بعضي از مفاهيم به عنوان نمونه‌ي درس پژوهي با مشكل مواجه هستند و هنوز بعضي از معلمان بعد از سال‌ها تدريس با الگو و روش مناسب در آموزش بعضي از مفاهيم حتي ثابت در پايه‌هاي تحصيلي مثل ضرب، تقسيم، اعشار و... آشنا نيستند. علت آن است كه نظام آموزش و پرورش نتوانسته است بصورت عملي مانند نمونه درس پژوهي يك فرصت مناسب را براي معلمان فراهم آورد تا از طريق هم آموزي از تجربه‌هاي عملي و روش‌هاي تدريس يكديگر بهره گيرند. حتي حداقل كار ممكن يعني فيلم برداري از تدريس معلمان موفق و با تجربه نيز انجام نشده است تا از طريق اين گونه فيلم‌هاي آموزشي بتوان سطح هم آموزي از معلمان را افزايش داد! اينجاست كه اهميت و ضرورت درس پژوهي بر همگان هويدا مي‌‌شود.

 

 

دارا بودن معلمان موفق و با تجربه و عدم تهيه فيلم از روش تدريس

اين خلاء آموزشي يعني دارا بودن معلمان موفق و با تجربه و عدم تهيه‌ي فيلم از روش تدريس آنان مشكلي است كه سال‌هاست معلمان جامعه‌ي ما را  رنج مي‌‌دهد و كسي نيست كه معماي به اين آساني را حل كند. چنانچه رئيس آموزش و پرورش هر منطقه، مدير مدرسه را موظف كند كه فقط و فقط يك حلقه فيلم از تدريس موفق در مدرسه خود را تهيه و آن را در اختيار منطقه آموزشي قرار دهد، در پايان هر سال تحصيلي صدها و هزاران فيلم تدريس قابل استفاده تهيه خواهد شد و از طريق تبادل آن با ساير مناطق آموزش و پرورش واقعاً مي‌توان به سادگي اين خلاء آموزشي را برطرف كرد.

تماشاي يك فيلم پس از سال‌ها در ذهن‌ها و خاطره‌ها باقي مي‌ماند. به راستي چرا نظام آموزش و پرورش با در اختيار داشتن صدها و هزاران معلم با تجربه و همچنين اهميت و ضرورت درس پژوهي در اين رابطه با اندكي مديريت نتوانسته است بانكي از فيلم‌هاي تدريس برتر را تهيه و آن را در اختيار معلمان قرار دهد؟

منبع

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.