معماري نوين تدريس

۱۹۶ بازديد

معماري نوين تدريس

معماري نوين تدريس به شيوه ها و روش هايي گفته مي شود كه در آن معلمان سعي دارند از بهترين الگو ها و شيوه هاي تدريس در كلاس درس استفاده نمايند. در معماري نوين تدريس كه با توجه به طراحي آموزشي و الگوهاي برتر تدريس نوشته مي شود در بسياري از اوقات ، مهم ترين منبعي كه معلم براي تعيين محتوا در اختيار دارد ، كتاب درسي مي باشد كه با مطالعه دقيق آن مي بايد براي سؤالات زير جواب قانع كننده اي داشته باشند :

  1. آيا محتوا رفتارهايي را كه معلم از دانش آموزان انتظار دارد ، در آنان مي پرورانند ؟
  2. آيا محتوا براي دانش آموزان قابل درك و فهم مي باشد ؟
  3. آيا محتوا از توالي مناسب برخوردار است ؟ به بيان ديگر ، آيا محتوا طوري تنظيم شده است كه اول مفاهيم ساده تر و سپس مشكل تر را بيان كند ؟
  4. آيا محتوا با مدت زمان تدريس تناسب لازم را دارد ؟ يا اين كه حجم آن نسبت به مدت زمان در نظر گرفته شده بيشتر يا كمتر است ؟
  5. آيا اصول و مفاهيم موجود در محتوا صحيح هستند ؟

معماري نوين تدريس در يك نگاه:

در معماري نوين تدريس پس از تعيين محتواي مناسب و فعاليتهايي كه دانش آموزان بايد انجام دهند ، معلم اقدام به انتخاب روشهايي كه فعاليتهاي آموزشي او و دانش آموزان را در جهت تحقق هدفها سوق مي دهد ، اقدام مي كند . وي به مدد شيوه هاي مختلف تدريس مانند سخنراني ، پرسش و پاسخ ، آزمايش ، نمايش و گردش علمي مي بايد شرايط و محيط لازم را براي كسب دانش ها ، مهارتها و نگرشهاي مطلوب دانش آموزان و اجراي بهينه در معماري نوين تدريس فراهم سازد .بعد از انتخاب روشهاي تدريس نوبت انتخاب رسانه هاي مناسب فرا مي رسد . رسانه وسيله اي است كه موجب مي گردد بين پيام دهنده( معلم) و پيام گيرندگان (دانش آموزان) ارتباط برقرار گردد. به كارگيري رسانه هاي مناسب به خلق شرايط مطلوب در يادگيري بيشتر و اجراي معماري نوين تدريس مدد مي رساند .

معلم باتجربه

معلم با تجربه و كار آزموده بايد قادر باشد از بين انواع شيوه ها و اقسام رسانه ها آنهايي را انتخاب كند كه به نحو بهتري دانش آموزان را در رسيدن به هدفهاي آموزشي ياري مي دهند .گرچه هدفهاي رفتاري بهترين منبع و راهنما براي انتخاب شيوه ها و رسانه ها به حساب مي آيند معهذا معيارهاي ديگري نيز در اين كار تأثير بسزايي دارند .

ملاك ها ي معماري نوين تدريس و رسانه ها

  1. ويژگي هاي آموزشي ۲. ويژگي هاي فني ۳. امكانات اجرائي . در زير هر يك از اين ملاك ها به اختصار شرح داده مي شوند .

الف) ويژگي هاي آموزشي در معماري نوين تدريس :

روش يا رسانه اي كه مورد استفاده قرار مي گيرد ، بايد علاوه بر ارائه مطالب جديد ، لزومأ امكان تكرار آموخته هاي قبلي را فراهم آورده و خصوصيات زير را شامل مي شود :

  1. علاقه و توجه دانش آموزان را به خود جلب كند .
  2. توجه و علاقه دانش آموزان را تا پايان فعاليتهاي آموزشي حفظ نمايد .
  3. دانش آموزان را به پاسخگويي و ابراز واكنش ترغيب كند .

گفتني است كه معماري نوين تدريس جرياني پويا بوده و عوامل تشكيل دهنده آن به طور مداوم با يكديگر ارتباط داشته و بر هم تأثير مي گذارند . تعيين هدف كلي ، تحليل آموزشي ، انتخاب محتوا، روشها ، رسانه ها ، و نظام ارزشيابي از مراحل اساسي اين جريان به شمار رفته و متخصصات معماري نوين تدريس ، بر بنياني بودن اين مراحل هم عقيده اند .

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.